søndag 2. september 2012

D-day


Mette, morgenfrisk og slem
Vi reiste fra Ås med halv 8-toget og var på Gardermoen i god tid.
I så god tid faktisk, at jeg som alltid stresser så inmari på reiser for en gangs skyld var GANSKE rolig og avslappet  (alt er relativt!!)
Jeg mener, tenk på alt som kan gå galt!!! Vi kan bli forsinket og miste flyet eller toget til Brenner, syklene kan komme frem knust eller med gir og bremser revet av, sykkelveskene kan havne i Amsterdam, jeg kan ha glemt sykkelpumpa hjemme, jeg kan ha rota bort verktøyet slik at vi må sykle resten av turen med pedalene montert på innsiden og styret langsetter sykkelen… 
Jeg FATTER ikke hvordan Mette kan ta det så ROLIG!?!?! 

Men, OK - selv det faktum at vi på Gardermoen ble sendt fra Pontius til Pilatus, mellom folk og maskiner, fra felt C til G og tilbake igjen med vår ukurante bagasje av sykler og sykkelvesker  - ikke noe av dette kunne DENNE gangen ta fra meg roen.
Unge Bjelland i grenseland - Italia/Østerrike
Vi kom vel frem til München og det gjorde syklene også. De var litt slukørede riktignok, der de stod på felgen, men det har vi fått forklaringen på – flyplassfolkene slipper ut lufta av hjulene slik at de ikke skal eksplodere der oppe i 10.000 m høyde…. Like greit det, man har da pumpe!
S-bahn til München Hauptbahnhof og deretter over på toget mot Verona. Syklene i sykkelvogn, vi i nabokupeen med dagens første måltid – et par würstl og øl innkjøpt på stasjonen. Sjelden har øl og pølse smakt så godt!
Over til buss i Innsbruck pga anleggsarbeider – ikke bare NSB som stenger av alt i lengre perioder – opp til Brennerpasset på 1366 moh.

Og SÅ startet sykkelturen på grensa i Brennerpasset. Stasjonen ligger akkurat på grensa mellom Østerrike og Italia (selv om de som bor her mener den går mye lengre syd – i alle fall sør for Bolzano)

Fantastisk start i nydelig natur på flott sykkelvei langs den gamle jernbanetraseen nedover dalen!

Mette i fint driv nedover Brennerdalen(?)
Jeg har jo ikke brukt sykkel-Garmin’en min så veldig mye, så jeg lærte noe i dag. Når den står innstilt på SYKKEL så SKYR den bilveier! Vi fikk noen skikkelige sightseeingturer opp og ned av dalsiden før jeg lukta lunta. Den siste innspurten (etter at det var blitt mørkt) som skulle være en 8 km’s ekstremløype  ble brått forvandlet til 2 km borti gata.
Her er dagens tur, se og le: Tur 2/9 Brennerdalen ned

Der fant vi omsider hotel Goldener Loewe (Hotel Goldener Loewe) og glad var jeg! Kjempekoselig hotell og vi ble tatt hjertelig imot av et ungt, hyggelig par - han sykkelentusiast.
Syklene står nå trygt parkert inne i hans private sykkelbod, alles schøn!   
Første måltid i Italia...
....jeg mener Süd-tirol...

Nå har vi vært oppe på den lokale restauranten oppe i gata og spist og kost oss og blitt underholdt på det heftigste av die sehr gemütlicher austerreicheren…..  
Er ikke sikker på om de ER sånn, eller om det var landsbyidiotene som holdt på , men det var høy stemning der oppe!

I morgen går det løs for alvor, men jeg må si det startet UHYRE bra i dag!

16 kommentarer:

  1. Flott start :-) Kos dere masse på tur, nyt maten og de gode vinene.
    Dikk en spritzer (vin+mineralvann)for meg og husk rekkefølgen når du blander:
    Vin + vann gir dårlig vin!!
    Vann + vin gir fantastisk godt vann ;-)
    Hilsen Hans-Jørg

    SvarSlett
  2. He, he, jeg husker ikke helt rekkefølgen det gikk i, men det smakte uansett fortreffelig....også ølet, forresten! :-)

    SvarSlett
  3. Det stemmer! Jeg lo av Garmin-visningen. Og jeg gleder meg til resten av turen - lesende fra sidelinja!
    Og hvorfor må du ha sånn verifisering med rare bokstaver på skakke for at noen skal kommentere. Jeg med mitt dårlige syn fikser jo ikke slikt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hater det jeg og! Virker som om de finner elendige greiet bare for å gjøre det vanskelig. Dessverre ikke noe jeg kan gjøre noe med...

      Slett
    2. Enig med dere i det. Captcha(Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart)-kodene på både din, pappa, og Marianne sin blogg er hel forferdelige.

      Så bra at dere fikk en så bra start, som det virker som det var! Jeg var engstelig for at det skulle starte uheldig på grunn av vær, ødelagte sykler, tapte tog og så videre. Da hadde kanskje store deler av den gjenværende turen blitt farget av det.

      Men, hvor har du kjøpt den GPS'en? Utenom benevningen for tid og kalorier har den sørget for å bruke tall "som vi ikke forstår", altså ikke metrisk. Får vel bare regne om, da.
      Hvordan funker den uansett? Den sier at dere bruke en time og nitten minutter, men det kan vel umulig stemme når dere syklet nærmere tre mil. Eller er formen og syklene så supre?

      Slett
    3. Sjekk oppe i høyre hjørne eller hvor det nå er - står noe sånt som "Vis i metrisk"
      3 mil er ingenting for atleter som din mor og meg - i alle fall ikke når det er bratt utforbakke.... :-)

      Slett
  4. Hei
    Dette ser utrolig bra ut. Det er dere vel unt.
    Gleder oss til å følge dere sydover
    R+CF

    SvarSlett
  5. Super start, M og M :-) En god start er absolutt viktig i Giro D'Italia. Men husk at sykkelsporten er full av dopingskandaler, Marius. Ikke noe sykling i amaronerus
    Gleder oss til å lese forsettelsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen fare! Tok et par øl på toget på vei til Brenner og det fikk jeg ANGRE på!!! Blir fullstendig utslitt.....

      Slett
  6. Skikkelig krøllete trasé nedover fra Brennerpasset vil jeg si!

    SvarSlett
    Svar
    1. Noe av et skyldes at jernbanetraseen sykkelveien fulgte faktisk gikk slik, men ikke alt :-)

      Slett
  7. Høres helt magisk ut! Nå kan jeg ikke forestille meg hvordan det er å sykle så mye, så langt og i så flotte omgivelser - men, jeg gleder meg til å "leve litt gjennom dere" her :) God tur! Take care!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker!
      Gleder meg til å leve igjennom dette SELV jeg :-)

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!